ADAS-kalibratie
Als essentiële factor voor veilig rijden
Autobestuurders beschikken tegenwoordig over een heel arsenaal rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems). Moderne auto’s zijn uitgerust met radarsensoren en videocamera’s, die hen helpen om zelfs in complexe verkeerssituaties andere weggebruikers te detecteren. Het systeem waarschuwt de bestuurder en komt zelfs tussenbeide als dat nodig is. Dit gebeurt aan de hand van de gegevens die worden verzameld uit de communicatie en de interactie van uiteenlopende componenten. Dankzij deze technologie kan het aantal ongevallen worden verminderd.
Deze nieuwe technologieën brengen echter ook nieuwe uitdagingen met zich mee en dit in het bijzonder voor de garagebedrijven, schadeherstelbedrijven en autoruitherstellers. Als vooraanstaande systeemontwikkelaar en producent van ADAS-systemen, stelt Bosch zijn expertise ten dienste van deze autobedrijven, middels technische trainingen, KTS diagnoseapparatuur, hotline en een nieuwe universele oplossing voor ADAS-kalibratie: de DAS 3000.
Rijstrookassistenten
Deze detecteren wanneer een voertuig onbedoeld van zijn rijstrook afwijkt, waarschuwt de bestuurder vroegtijdig en stuurt zo nodig bij. Op die manier helpen deze systemen op een actieve manier om het voertuig op zijn rijstrook te houden en om de bestuurder op een veilige manier van rijstrook te laten veranderen.
Herkenning van verkeersborden
Deze systemen evalueren verkeersborden en laten relevante informatie op het dashboard verschijnen en kunnen zo de bestuurder op verschillende manieren waarschuwen.
Automatische noodstop
Deze systemen kunnen aanrijdingen met andere voertuigen en met kwetsbare weggebruikers voorkomen. Als een ongeval dan toch onvermijdelijk is, verlaagt het systeem op zijn minst de snelheid van het voertuig en daardoor ook het risico op verwondingen.
Vervangen - Kalibreren - Veilig rijden
Goed om te weten
Bij de kalibratie van rijhulpsystemen kan men een onderscheid maken tussen statische en dynamische processen. Een dynamische kalibratie bestaat uit en servicerit onder welbepaalde omstandigheden. Hiertoe volstaat een KTS diagnosetester met ESI[tronic] software die de noodzakelijke informatie en randvoorwaarden duidelijk weergeeft. Tijdens de statische kalibratieprocedure heeft men een specifiek kalibratiebord en een geschikt diagnosesysteem nodig (bv. Bosch KTS diagnosetester). Afhankelijk van de sensoren en de systemen die worden gebruikt, is het mogelijk dat een combinatie van dynamische en statische kalibraties moet worden uitgevoerd (bv. Honda, Mercedes en Hyundai). Meestal wordt eerst de statische kalibratie en vervolgens een dynamische kalibratieprocedure (servicerit) uitgevoerd. De ESI[tronic] 2.0 diagnosesoftware begeleidt de monteur daarbij door de noodzakelijke stappen.